Från mack till hotell

40

Esso, bensinmacken vi tidigare hade i Sverige, känner de flesta igen på skylten. Sedan 1939 har dessa skyltar prytt bensinstationer runt om i vårt land, ja innan dess gick det under andra namn. Fram till 1985 kunde man i Sverige tanka på dessa stationer, men det året såldes det till det norska bolaget Statoil och skyltarna byttes ut. Men under den tid Esso var aktivt i Sverige var det ett framgångsrikt företag dit många vände sig för att tanka, och man hade stora drömmar för företagets framtid.

Små hotell

Efter omfattande undersökningar bestämde man sig tillslut för att lägga fokus på en kedja av hotell som skulle ligga i anslutning till de bensinstationer som redan fanns. Man startade försiktigt med ett hotell i Laxå längs nuvarande E20. Hotellet hade 20 rum och erbjöd en 21tums svartvit tv, toalett och duschrum i varje rum. På hotellets restaurang kunde man få sig entrecote med pommes frites för 7,50kr. Denna hotellkedja hade Arne Gustavsson och Ejnar Söder i fronten när det kom till utformningen och utbudet på hotellet.

Ett fristående dotterbolag

Detta första hotell blev framgångsrikt och man bestämde sig för att öppna fler, de kommande åren dök Esso Motor Hotell upp i städer som Härnösand, Östersund, Mölndal, Jönköping och Norrköping. Framgången fortsatte och det ploppade upp hotell spritt över landet, tillslut var de så många att man fick bilda ett särskilt dotterbolag. Esso Motor Hotels AB fokuserade på bara hotellen men var fortfarande kopplade till bensinmackarna. Tack vare framgångarna under åren kunde Esso bygga större hotell, under 70-talet hade alla hotell man byggde minst 100 rum och man lade ner pengar på att bygga ut de redan existerande hotellen så även de kunde möta den ökande efterfrågan. Dessa nya hotell hade inte bara en restaurang, här fanns konferenslokaler, pool, bastu, motionsanläggning och en taverna med självservering, dessutom erbjöd man gratis parkering och bilservice till alla gäster. Tavernorna låg inte alltid i anslutning till hotellen, man startade Esso Taverna som vägrestauranger där resande kunde stanna till och äta en bit mat.

Internationella framgångar

Detta helsvenska koncept blev så framgångsrikt att man tillslut bestämde sig för en internationell satsning, man byggde hotell i 8 grannländer. Detta blev dock lite för mycket tillslut så man bestämde sig under 1970-talet för en koncentration på bara de nordiska länderna, därför sålde man de som låg utanför norden till kedjan Crest hotell och fortsatte sin satsning som innan. Hotellen var lättåtkomliga där de var placerade vid vägarna, ofta i utkanten av städer. Man hade ett koncept som var enhetligt, oavsett vilket hotell man besökte kunde man känna igen sig och vara bekväm. Utan traditioner och tidigare erfarenheter tog man sig in i denna tuffa bransch, och tydligen gjorde man någonting rätt. 1977 hade Esso Motor Hotels AB 10% av landets alla hotellrum, det innebar en marknadsandel på 25%. Men efter att företaget bakom Esso, Standard Oil of New Jersey började avveckla sin verksamhet i Sverige fick man lova att sälja företagen. Esso såldes till 1984 till Scandic Hotels, en kedja som än idag är stark på marknaden.