Framtidens hotell, låda med app?

107

Konkurrensen i hotellbranschen är hård och den som vill lyckas med sitt hotell måste ständigt hålla sig uppdaterad och komma med nya idéer. Samtidigt som tekniken hittar fler och fler lösningar på olika problem så förändrar tekniken även förutsättningarna för hotell. Behöver man en reception? Kan man lösa dörren till sitt hotellrum med en app istället för med nyckel? Endast fantasin sätter gränser för framtidens hotellverksamhet. Nu för tiden har faktiskt en ny sorts hotell börjar ta sin in på marknaden. Det är ett slags hotell där bokar, checkar in och sköter allt med hjälp av din egen mobil. Du bo i en hub, och den enda personal som hotellet behöver är städhjälp. I den här artikeln ska jag diskutera fördelarna och nackdelarna med den här utvecklingen, och samtidigt prata lite mer om framtidens hotell.

Framtidens hotell, låda med app?

Klassiska hotell

Med klassiska hotell menar jag helt enkelt vanliga hotell. Men kunna diskutera framtidens hotell behöver jag först beröra klassiska hotell för att ha något att jämföra med. På klassiska hotell arbetar personal. Arbetsuppgifterna är mångfacetterade och olika: det finns personal i en reception som hjälper besökarna vid incheckning, utcheckning med mera, det finns personal som hjälper till med bagaget, det finns personal som lagar mat, blandar drinkar i baren och det finns personal som städar. På klassiska hotell är service ett viktigt ledord. Personalen är anställd för att göra din vistelse trevligare och mer bekväm.

Klassiska hotell

Framtidens hotell

Men så kommer det kanske inte vara på framtidens hotell. Med introduktionen av ny teknik så kan en hel del personal bytas ut mot appar. Det behövs inte längre någon personal i receptionen som checkar in dig och ger dig nyckeln till ditt rum, det styrs via en app. Du bokar vi en app, och när du kommer fram till hotellet så checkar du även in via appen. Då får du en elektronisk nyckel som du scannar för att öppna dörren till ditt rum. Det är smidigt såklart. Kanske kommer det fungera likadant med mat på hotellet. Du scannar helt enkelt din nyckel, så aktiveras en maskin som blandar en god drink till dig, eller värmer färdiglagad mat. Priset läggs direkt på räkningen för dit rum, som du betalar när du checkar ut. Än så länge behövs väl personal som städar och tvättar, men vem vet hur det ser ut i framtiden; kanske kommer en robot glida in i rummet och utföra dessa

Framtidens hotell

Fördelar och nackdelar

Den stora fördelen med framtidens hotell är så klart att det blir billigare. Om det inte finns någon mänsklig personal, så finns det ju ingen som ska ha lön, och behöver hotellen inte ta så mycket betalt. Personalkostnader är en stor utgift för hotell, men om tekniken byter ut personalen så skapas en möjlighet att bygga riktiga budgethotell där alla har råd att bo. Den stora nackdelen däremot är att mycket av känslan försvinner. Riskens är att hotellet blir stelt och opersonligt, när ingen hälsar i receptionen eller hjälper dig med dina väskor. Kanske är vi villiga att betala lite extra för lite mänsklig kontaktvardagssysslor.